Kui mul paluti kirjutada varieteedest, mis eksisteerisid Tallinnas selle žanri hiilgeajal, meenus mulle eelkõige Viru Varietee – sedavõrd meeldejääv oli ta minu jaoks. Ja mitte ainult minu jaoks – suuremale osale Nõukogude Eestis elanud inimestest meenub just Viru Varietee, kui jutt käib varieteest.
Enne laulvat revolutsiooni oli Tallinnas neli nimekat varieteed. Neist kolm tegutsesid tolle aja kohta suurtes nõukogude hotellides: Viru, Olümpia, hotell Tallinn. Neljas asus Harju tänava kohviku teisel korrusel ja kandis nime Baar-Varietee. Varietee-etendused toimusid mitte ainult nendes kohtades, aga ka Astorias ning mõni aeg hiljem ka reisipraamidel. Üksikuid numbreid esitati ka suurtel üritustel ning televisioonis. Võib täie veendumusega öelda, et see oli Eesti varieteekunsti tõusu aeg. Sõnum Eesti varieteest kandus kaugele väljapoole endist ENSV-d.
Mitmekülgse populaarsuse põhjusi oli palju – Eesti varieteekunsti peeti üheks dissidentluse vormiks, sest ta ei olnud sisult rahvuslik ega vormilt sotsialistlik. Vaatamata sellele peeti varieteed kunstiks, mis on „imporditud vastikust läänest” ja millele poliitika Olümposelt vaadati eelarvamusega, kuid läbi sõrmede. Nii jäi alles võimalus edasi areneda. Mitte kunagi ei nähtud, et keegi oleks varieteeõhtute korraldamist takistanud. Pealegi, kuulduste levides hakkas Tallinna saabuma rohkem turiste, mis omakorda hakkas linnale teatud sissetulekut tooma.
Eesti varieteekunsti taassündi võib võrrelda Sergei Djagilevi trupi triumfiga Pariisis 20. sajandi alguses. Ka seal balletikunst sisuliselt kustus, ent sellegipoolest tõusis Djagilevi juhtimisel ootamatult tuhast. Samamoodi juhtus ka varieteega Eestis – olles täiesti kustunud, elustus see „sulaperioodil” taas. Need, kes olid kunagi alustanud selle kunstiharu arendamist sisuliselt nullist, olid veel elus ja terved: Inge Põder, Paul Kalde, Vladimir Sapožnin ja paljud teised. Oli ka neid, kes olid veel liiga noored, et ühineda, kuid nägid juba perspektiivi (pean silmas Kalju Saarekest). Tahan nende õilsate inimeste kohta öelda, et nad olid eelkõige professionaalid, kes põlgasid mõistet „isetegevus” ning suutsid Eesti varieteekunstiga taas õigest otsast alata, luues hiljem professionaalsel alusel uue žanri.
Tihti värvati tantsijaid n.ö. otse tänavalt, sest vahel on nii: lähed ja näed, et see noor olevus oma loomulikkusega ning graatsiaga võiks saada suurepäraseks tantsijaks. Sellised „juhuslikult” valitud noored said kõige sagedamini esmaklassilisteks tantsijateks – loomulikus õhkkonnas väljendasid nad ennast märksa paremini kui ametlikul casting’ul. Aga kui värvatigi „otse tänavalt”, siis tööd uustulnukatega alustati ainult koreograafi range pilgu all. Tempo oli selline, et mõne kuu pärast võis neiud ja noormehed lavale saata.
Priimatantsijad olid Estonia teatrist või juhtivate estraaditähtede hulgast.
Näha mõne meetri kauguselt oma lemmikartisti – see oli juba midagi! Täiesti tavaline oli see, et kui keegi tahtis näha oma silmadega mõne meetri kauguselt Ülle Ullat, Tiit Härmi, Elita Erkinat, Juta Lehistet, Vjatšeslav Maimussovit, Tõnis Mägit või Els Himmat, siis ta pidi ostma pileti varieteesse ning soov muutus tegelikkuseks. Selline vahetu kontakt publikuga mõjus viljastavalt ka artistidele. Nende põhitöö suurtel lavadel muutus üha vabamaks köidikuist, mida suured saalid tahes tahtmata tekitavad. Meie juhtivad varieteed olid igas mõttes kõrgetasemelise kunsti allikaks, sest see ei puudutanud ainult koreograafide (Kalju Saareke, Mai Murdmaa, Igor Tšernõšov, Mait Agu) kaasamist tantsude seadmisele, vaid ka kõike muud, mida üks professionaalne teatritrupp peab omama: kostüümid, valgustus, helitehnika…
Varieteed olid meie miniatuursed muusikateatrid. Ma ei oleks isegi unes ette kujutanud, et riigikorra vahetumine toob kaasa varietee sulgemise. See oli ju midagi niivõrd läänelikku, et inimesed sõitsid kõigist Nõukogude Liidu nurkadest Tallinna, et seda kui keelatud vilja vaadata. Aga lõpuks läks ikkagi niimoodi…
…Seda tähelepanuväärsem on tõsiasi, et vaatamata kõigile saatuse keerdkäikudele tuli varieteekunst meie juurde tagasi Viru Varietee abil. Ja ma olen kindel, et see on alles algus!
Varieteekunsti austaja,
Lauri Leesi.
2005